Z roku na rok rośnie liczba zakładanych firm na zasadzie Franczyzy. Warto przyjrzeć się tej formie prowadzenia działalności bo ma dużo zalet.

Przede wszystkim czym jest Franczyza.
Jest to nic innego jak system sprzedaży nie tylko usług, ale tez towarów. Oparty jest on na współpracy pomiędzy niezależnymi podmiotami gospodarczymi. Istotą jest to, że franczyzodawca rozszerza posiadane prawa na franczyzobiorców, dzięki czemu Franczyzobiorca może korzystać z nazwy handlowej franczyzodawcy jak również znaku firmowego, towarowego, metod działania know-how. Bardzo często Franczyzodawca udostępnia Franczyzobiorcy swoje metody prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy związanej z techniką wytwarzania produktu oraz inne prawa własności intelektualne i przemysłowe.

Umowa sporządzona pomiędzy podmiotami zobowiązuje Franczyzobiorcę również do pomocy handlowej Franczyzobiorcy natomiast ten ma w obowiązku prowadzenia działalności zgodnie z koncepcją drugiej strony umowy.

Franczyza to bardzo dobry pomysł na biznes ponieważ ma bardzo dużo zalet. Przede wszystkim potrzebny jest niewielki wkład kapitałowy na start. Franczyza znacznie obniża ryzyko związanego z pojęciem przez franczyzobiorcy działalności gospodarczej. Ważne jest również to, że franczyzobiorca nie musi mieć doświadczenia w wybranym biznesie. Otrzyma on od Franczyzodawcy wszelką pomoc jak również zostanie przygotowany do podjęcia takiej działalności. Ponadto Franczyzobiorca nie musi martwić się o reklamę marki, gdyż to spoczywa na barkach Franczyzodawcy. Co z tego ma Franczyzodawca?

Jego korzyściami są niewątpliwie rozbudowa marki. Ma to ogromny wpływ na kształtowaniu pozycji na rynku. Franczyzodawca bez dodatkowych inwestycji buduje w ten sposób siatkę handlową na rynku, przez co jest bardziej ceniony i znany , a to z kolei nakręca sprzedaż. Franczyzodawca nie martwi się o kadrę pracowniczą, ponieważ jest to problem Franczyzobiorcy. Franczyza więc to niezwykła współpraca w biznesie, która generuje wiele zalet, ale jak wszystko, ma też i wady.

Przede wszystkim współpraca nowego podmiotu z franczyzodawcą może być uciążliwa ze względu na konieczne i liczne kontrole z jego strony. Kontrolowana jest jakość wykonywanych usług oraz jakość towarów wytwarzanych przez wspólnika.
Franczyzobiorca musi dokonywać licznych opłat. Poza opłatą wstępną trzeba opłacać tzw. Fundusz reklamowy jak również opłaty bieżące. Może to znacznie obciążyć budżet firmy.
Myślę, że najważniejszą jednak wadą jest brak suwerenności w podejmowaniu decyzji i konsekwencje z działań franczyzodawcy. Jego błąd niestety dotyka reszty wspólników franczyzowych.

orlenObecnie w Polsce czołówkę największych firm franczyzowych otwiera Orlen Polski Koncern Naftowy S.A.. Wśród pięciuset największych firm znalazły się również Dębica Firma Oponiarska SA,Kolporter SA,Polbita Sp. z o.o.,Stacje Paliw Rafinerii Gdańskiej Sp. z o.o.,Polskie Biuro Podróży Orbis Sp. z o.o.. Z zagranicznych firm franczyzowych ciągle w czołówce jest firma McDonald’s.

Warto zastanowić się nad franczyzą, zwłaszcza jest ona godna uwagi dla początkujących i ambitnych przedsiębiorców. Jest to znakomita forma biznesu dla osób nastawionych na natychmiastowy zysk. Należy pamiętać, iż współpraca z dużym podmiotem i korzystanie z już osiągniętych sukcesów, daje mniejsze ryzyko niż rozpoczynanie wszystkiego od podstaw.