Spółdzielnia socjalna to podmiot, który łączy w sobie cechy klasycznego przedsiębiorstwa zarobkowego z przedsiębiorstwem społecznym. Członkami muszą być przynajmniej w 50% osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, a celem spółdzielni jest powrót jej członków do życia społecznego oraz aktywności na rynku pracy. Jakie dokładnie warunki należy spełnić by móc ubiegać się o środki z Urzędu Pracy?

Główne warunki by móc ubiegać się o dofinansowanie to posiadanie statusu bezrobotnego (najmniej 50% przyszłych członków spółdzielni), przedłożenie kompletnego i prawidłowo sporządzonego wniosku oraz zamiar prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Wniosek składamy do starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania bezrobotnych. Kwota o jaką można się ubiegać to czterokrotność przeciętnego wynagrodzenia dla jednego członka założyciela o statusie bezrobotnego oraz trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia dla jednego bezrobotnego przystępującego do istniejącej już spółdzielni. Przyznane środki stanowią pomoc de minimis i można je przeznaczyć na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z założeniem działalności gospodarczej.socjal

Jakie informacje powinny znaleźć się we wniosku? Są to między innymi: kwota wnioskowanych środków, rodzaj prowadzonej działalności jaką ma zajmować się spółdzielnia, symbol lub symbole zgodne z Polską Klasyfikacją Działalności, kalkulację kosztów związanych podjęciem działalności oraz źródłami ich finansowania, proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków, informacje o pozyskanym lokalu, pozwoleniach niezbędnych do prowadzenia danego profilu spółdzielni, szkoleniach, itd. Po wyzyskaniu dofinansowania, bezrobotni będą musieli się zobowiązać do wydatkowania kwoty zgodnie z przeznaczeniem, a także do złożenia rozliczenia wydatkowanych środków w terminie określonym w umowie, potwierdzenia wpłat otrzymanych środków do spółdzielni socjalnej oraz niezbywania sfinansowanych przez Urząd Pracy środków trwałych oraz towarów i usług zakupionych z dofinansowania.

Spółdzielnia socjalna, tak jak dofinansowanie na klasyczną działalność gospodarczą z Urzędu Pracy musi istnieć przez co najmniej 12 miesięcy. W innym wypadku dofinansowanie będzie trzeba zwrócić. Zwrotu należy dokonać w ciągu 30 dni od wezwania starosty, w szczególności w przypadkach wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem, poświadczenia nieprawdy w oświadczeniach składanych przy ubieganiu się o dofinansowanie, ustania członkostwa w spółdzielni przed upłynięciem 12 miesiąca od dnia przystąpienia lub naruszenia innych warunków umowy.

własna-firmaFormy zabezpieczenia zwrotu przez bezrobotnych środków otrzymanych na podjęcie działalności gospodarczej mogą być: poręczenia osób trzecich, weksel wraz z poręczeniem wekslowym, gwarancja bankowa, zastawa na prawach i rzeczach wraz z poręczeniami osób trzecich, blokada środków na rachunkach bankowych, itd. Należy pamiętaj jednak, że poręczycielem nie może być współmałżonek wnioskodawcy pozostający z nim w ustroju małżeńskiej wspólnoty majątkowej. Wszelkie koszty związane z zabezpieczeniem ponosi wnioskodawca.

Pamiętajmy, że wniosek o dofinansowanie składamy do starosty, ale za pośrednictwem naszego Powiatowego Urzędu Pracy, jak i również o tym, iż środki są jednorazowym dofinansowaniem. Bardzo ważne jest również zaufanie pomiędzy przyszłymi członkami spółdzielni, ponieważ tak jak w każdy biznesie, bez zaufania, nie da się współpracować i odnieść sukcesu.